Har du en belöningskänslig hjärna?

posted in: Uncategorized | 0
Belöning, dopamin och jungfrusilen

Hur ser du på det här med förändring? Är du nöjd med att saker är som de är och tycker det är jobbigt med förändring, eller söker du ständigt förändring på något plan?

Vad du känner kring detta ger dig en liten indikator på om du ger dig själv de ”kickar” i livet som du behöver för att må bra, och hur stort ditt behov är av detta i din vardag.

Det är kopplat till ett hormon/signalsubstans som kallas dopamin – och dopamin är utöver belöning även kopplat till saker som koncentration, inlärning, vakenhet och motoriska färdigheter.

Så låt oss stanna upp och titta lite på 2 faktorer – vad du behöver för att känna glädje/njutning och hur mycket du själv förmår att skapa av detta i vardagen.

Glappet du har mellan det du behöver och det du får, är det du behöver fylla för att känna dig tillfreds med livet. Om det glappet finns inom mittspannet i bilden ovan, så kan du kalla dig en normie, och så kan det räcka med att leta efter livets små glädjeämnen för att känna dig nöjd.

Om glappet däremot sträcker sig vidare – både uppåt och neråt, så har du en belöningskänslig hjärna som du behöver ta hänsyn till. Här hittar du de mer äventyrslystna och de som är mer riskbenägna (och även diagnoser som tex ADHD, ADD m.m). Får du med dina livsval utlopp för dina behov så är allt dock fortfarande fine and well.

Om du hör till den senare kategorien och inte får utlopp för dina behov, så är det lätt att falla in i olika typer av beroenden, för utan den extra kicken känns livet ganska tråkigt. Livets små glädjeämnen räcker inte till.

Känns livet tråkigt är det lätt att ta till saker som ger dig en extra kick. Vad vi kickar på kan vara olika – det kan tex vara aktiviteter som tex träning, arbete, spelande, sociala medier eller shoppande, eller så kanske du kickar på sötsaker, kaffe eller nikotin (eller fler av alla dessa i en härlig mix).

Och har du ett stort medfött gap – så räcker dock inte alltid den lilla extra kicken till, och du riskerar att eskalera dina favoriter av kickar och tappa kontrollen. Då kan vi prata om diagnoser som tex ortorexi, ätstörningar, spelmissbruk – eller du kanske fastnar i alkohol eller droger att uppnå önskad effekt med.

Den belöningskänsliga hjärnan kan också i det extrema kallas beroendehjärnan – och om du vet med dig själv att du har tendens att fastna i precis allt, så finns det risk att du har en sådan.

Vilken kick av allt är din favorit? Har du flera du växlar emellan?

Försök att komma ihåg din första stora kick, var det något av det vi nämnt här ovan, som gav just dig, ditt första lyckorus – din jungfrusil?

Du kanske känner en allmän trötthet och missnöje med dig själv och din vardag och vill jobba med verktyg för att hitta tillbaka till dig själv och en bättre balans i vardagen?

Då kan vi varmt rekommendera dig att delta på någon av våra kurser – Lär dig leva sockerfri. Titeln till trots, så handlar det just om att förstå sitt eget beteende och hitta verktygen till en bättre och mer balanserad vardag där du hittar de glädjeämnen du behöver. Och maten, såväl som beteende, tankar och känslor är en självklar del av en sådan helhet.

Om du här inser att du har ett problem med dit förhållningssätt till det du äter, så kan en SUGAR utredning vara en hjälp att komma till insikt kring detta och hitta in på en väg vidare framåt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.