Lucka 14 – att undvika triggers

Vi fortsätter våra tips kring Den självläkande människan och vad du behöver ha för att klara av ett sockerberoende på egen hand.

En förutsättning är att du vet hur du ska undvika dina triggers. Annars hamnar du lätt mitt i suget utan att kunna värja dig innan det är för sent och du har ätit något du inte ville utan att knappt reflekterat vad som hände. Vi kan bli triggade av många olika saker som tex:

Händelser – det kan vara situationer där du tidigare har ätit som en del av den händelsen, tex att köra bil eller åka tåg som är vanligt för många. Eller resor generellt, då ska det liksom firas eller tröstas på något sätt. Det kan även vara middagar där du inte planerat på förhand. Du kanske kommer vrålhungrig till middagen hos din vän bara för att inse att du inte kan äta den Lasagne som serveras men gör det ändå för att du är hungrig och inte vill verka oartig. Att undvika en trigger här hade tex varit att komma mätt till middagen eller berätta för din väninna innan, eller ta med egen mat förstås.

Känslor – här har vi förstås massor av triggers. Varför har du ätit knas i alla år? Troligtvis har du dövt någon ovälkommen känsla på ett väldigt effektivt sätt. Socker är oerhört smärtstillande. Dessa känslor är många att skriva om men kan vara ledsamhet, smärta, sorg men också glädje och lycka. Känslor är inte farliga, hur vore det att bara tillåta dig att känna dem istället för att mota bort dem. En känsla varar knappt en minut, så låt den få finnas så släpper den snart om du inte lägger någon större värdering på den.

Tillstånd – förstås kan vi även äta när vi är trötta, hungrig, uttråkade eller stressade. Här är det gynnsamt att faktiskt hitta vilka av dessa du äter på och göra en plan för hur du ska hantera dessa nästa gång det dyker upp. Om du vet att du kommer ha en stressig dag är det extra viktigt att ha en plan för vad du ska äta. Om du blir uttråkad – vad kan du göra för att bryta det tillståndet? Här är det toppen att ha en dopamin-lista och välja en aktivitet som du mår bra av.

Du kan läsa massor om detta i kapitel 5 i vår bok Självhjälpsbok för sockerberoende. Att ha koll på dina triggers kan verkligen hjälpa dig framåt!

sockerberoende
levasockerfri

Du kan läsa våra andra kalenderluckor här

close

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Shopping Cart