Sockerberoende Återfallsprevention

En sak är att ta sig ur ett beroende, en annan är att se till att det förblir så.

Just beroende av olika livsmedel – det vi brukar kalla sockerberoende, men som egentligen famnar kontrolförlust över fler olika livsmedel, är en av de tuffaste typer av beroende du kan ha.

Varför det kanske du undrar?

För att återfallsrisken är generellt större här än vid andra beroende. Drogen är socialt accepterat, finns och marknadsförs överallt, och finns tillgänglig 24/7.

Därför är också återfallsprevention extra viktigt att jobba med kontinuerligt. Du behöver fylla på ditt motivationskonto hela tiden, för att inte det ska gå på minus av alla de beslut om att säga nej som du behöver ta i vardagen (medvetet såväl som omedvetet).

Nej när du åker och handlar, nej när du passerar macken, nej när du lyssnar på radion, nej när du ser på matlagningsprogram på TV, nej när du ser reklampelare passera förbi i ögonkroken, nej när du passerar det lokala konditoriet, nej när det är fika på jobbet, nej när svärmor bjuder dig – för att hon bakat just till dig – och nej varje gång du ska äta, om inte du ser till att maten på tallriken är triggerfri. Och säkert också en massa andra gångar mer under dagen när du känner dig pressat, stressat, ifrågasatt, uttråkat, ledsen, arg, glad….you name it.

Inget under att så många kämpar med detta i det tysta. Skammen över att inte kunna låta bli, att inte kunna skärpa sig när alla andra kan (ha – fler än du tror kämpar precist som du).

Och därför är återfallsprevention en så viktig del av processen att hålla sig fri av kontrollförlust, kidnappat hjärna och maten som känslohantering.

Återfallsprevention kan vara väldigt många olika saker, men här har vi samlat aktiviteter och processer som på något vis är kopplat till din återfallsprevention.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Varukorg