Det är svårt att ta sig genom djungeln av valmöjligheter i mataffärerna, och vi behöver mycket kunskap för att kunna utläsa på innehållsförteckningarna vad livsmedelsindustrin faktiskt har stoppat i den.

Nya E-nummer och namn tillkommer hela tiden, vilket gör det svårt att lita på för al framtid när vi väl hittat något som funkar. Det enklaste rådet är att i första hand försöka välja mat som inte behöver någon innehållsförteckning. och att dubbelkolla innehållsförteckningarna på de val vi gör, lite då och då, så vi säkrar att de inte förändras till något vi inte vill ha. Passa på att få lite tips och kunskap här kring hur du håller koll på sockret i det du köper

När det gäller våra barn, så är det vi som har kontrollen – i alla fall så länge de är små, och vi som avgör vad de får möjlighet att äta.

Här får du access till ett dokument med bra recept på mellanmål. Ladda ner och printa ut som det passar dig 🙂

För glada och hälsosamma barn behövs mer än fokus på maten som du också ser på bilden här nedan

Det är viktigt att vi som vuxna och föräldrar ger barnen trygga ramar med alla bitar ovan i en balans som passar just våra egna barn.

Just skärmtiden är väldigt omdebatterat och den har ju absolut möjlighet att påverka både sömn/vila, närhet och aktivitet om inte vi tänker till och är uppmärksamma. Det är lätt att låta barnen spendera mycket tid framför skärmar i alla dess slag, för då ar de aktiverade samtidigt med att de sitter still och låter oss göra det vi behöver göra. Men till vilken kostnad? Här har Anders Hansen bidraget med mycket kunskap det senaste året både i sina böcker, sitt sommarprat och i sina tvprogram, väl värda att läsa, se och lyssna på igen.

När det kommer till maten så är den ett ständigt känsligt område. Barnen behöver ju mycket energi för att orka med sina långa dagar, eller hur.

Kostfonden, ledd av Ann Fernholm, har synat maten, och här främst sockret i maten, det senaste året och på länken här har du en samling av inlägg och artikler som har utgivets i deras regi. Här tittar Ann och kostfonden på ett typiskt dagsintag av socker för en 7 åring, en tonårtjej/kille, en trött småbarnsförälder och en 60 åring. Ingen rolig läsning, men en riktig ögonöppnare.

Så vad kan vara en bra början till en sockersmart vardag?

Kesoplättarna kanske du undrar – vad är det?

close