hello

FAQ om sockerberoende

En väldigt bra fråga, och här blir du nog besviken – sockerberoende blir du inte av med, lika lite som en alkoholist aldrig slutar som alkoholist – men man kan leva i tillfrisknande och bli nykter i sitt sockerberoende.

När du läser i tidningen eller på sociala medier – jag blev av med mitt sockerberoende på xx dagar, eller bliv av med ditt sockerberoende på xx dagar – så riktar detta sig in på något som inte har med riktigt sockerberoende att göra. I stället pratar vi då om skadligt bruk – kanske att man genom åren har blivit en känsloätare.

Om du funderar på hur det ligger till för din del, så passa på att boka ett 30 minuters gratis samtal här med någon av LevaSockerfris specialister på sockerberoende.

Första fråga tillbaka till dig – ÄR du sockerberoende – eller HAR du ett sockerberoende. Om du identifierar dig med problematiken så blir den mycket svårare att handskas med. Det är svårt att värja sig från något man är. Något du har är däremot något som är distanserat från din identitet och därmed också lättare att jobba med att distansera sig ifrån.

Sedan frågan Varför? –

Beroende kommer sig av en hjärna med en särskild belöningskänslighet. En beroendehjärna har lättare för att fastna i, i princip, allt. Sedan blir saker också ofta “svart eller vitt”, av eller på. Känner du igen dig i det? Om du fastnat i (socker)beroende så finns det troligen ögonblick du minns när du tänker tillbaka – din(a) första socker”fylla” – att du tidigt i livet upplevde en stor kick av att äta din favoritdrog – oavsett om det var vetebullen, gräddtårtan eller sötsakerna – eller kanske alltihop. Kanske ser du att det finns särskild belöningskänslighet i familjen? Någon som fastnat i alkohol, droger, träning, arbete, sex, relationer, maten (ständig fixering vid mat och bantning)

Bra litteratur för insikt och förståelse kan vara Bitten Jonssons – sockerbomben i din hjärna och Frida Sandin/Charlotte Schön Poulsen, Lär dig leva sockerfri. Vill du ha forskning och massor med referenser så är det denna bok du ska titta efter : Joan Ifland et al, Processed food addiction

Vill du lyssna på en berättelse, så hittar du Frida sandin och hennes berättelse här

Frida Sandin, sockerberoende och vägen ut

Om sötsuget dyker upp är det bra att förstå vart ifrån det kommer, för det är så du kommer veta hur du blir av med det. Det enklaste för stunden är såklart alltid att äta något sött – men det leder inte någonstans bra i det långa perspektivet

Blodsockret åker berg-och-dal-bana:

Om du äter mycket sötsaker, pasta, bröd, bullar, pizza och annat processat mat så kan du få sötsug av ett svajigt blodsocker. I så fall behöver du stabilisera blodsockret vilket du gör med lågkolhydratskost. Det kan vara kosthållningar som LCHF, Keto, carnivore, m.m. Där fokuserar du på just stabilisering av blodsockret.

Om du letar efter konkreta guidelines så finns det en uppsjö av kokböcker. Vi rekommenderar Bitten jonssons sockerfria kokboken, Anna Hallen Buitenhuis LCHF kokböcker och även denna kokbok utan socker, utan gluten – och utan desserter

Känslorna åker berg-och-dal-bana:

Kanske du känsloäter och får sötsug som respons på (jobbiga)känslor. Äter du för att du är uttråkat? stressat? höga krav på dig själv? glad? ledsen? Då är bästa medlet att bemöta känslan – så behöver du inte äta på den. Svårt – ja, men det finns ingen genväg tyvärr.

Om du känner igen dig i att suget kommer från känslor, så finns det sätt att jobba med det. Terapier som KBT och ACT kan vara lämpliga alternativ – men räcker erfarenhetsmässigt INTE om du har ett sockerberoende. Då behövs behandling för just sockerberoende. Detta sker i dagsläget enbart privat och du kan kolla upp aktörer som tex LevaSockerfri eller Sockerskolan. Det finns även 12 stegs grupper som OA och FAA där fokus ligger på överätning (OA) och socker/matberoende(FAA)

Avgiftning från socker kan vara lika jobbigt som att avgifta från andra droger. Om du försöker utan att ha en ordentlig plan, kommer det troligen bli jobbigt och med liten chans till success.

Se till att planera för en period av 5 dagar, som är den tiden det typiskt tar att komma igenom den mest akuta abstinensen

Rensa hemma
Planera och handla mat hem som fungerar
Se till att du inte har en massa tunga beslut att ta under tiden
Planera så du inte har jobbiga sociala situationer under tiden (fest, AW, kalas eller andra situationer du vet trigger dig)
Planera med distraktioner när det blir jobbigt, aktiviteter, någon att prata med, pussel, pyssel, sticka, rita

Om du detoxar (se vår lathund här för detox) ska du räkna med att det tar upp emot 5 dagar. Räkna med att dag 4 typiskt är den värsta.

Fundera på hur du hade det med maten/sötsaker som barn. På sidan här hittar du allt du vill veta om sockerberoende

Använd UNCOPE här för att se om du är i riskgrupp, och boka en SUGAR utredning om du vill få bekräftelse svart på vitt om du har ett sockerberoende

Snabb screening gör du med UNCOPE här nedan, för att se om du är i riskgrupp, och boka en SUGAR utredning om du vill få bekräftelse svart på vitt om du har ett sockerberoende.

Om du står akut och känner du behöver göra något åt sötsuget, så finns här några tips:

Anledning kan vara en eller fler av följande

  • Lågt blodsocker
  • Dagen går mot sitt slut och din hjärna är inte upptagen med alla dagens göramål – den är lite uttråkat, stressat eller söker belöning efter en full dag
  • Du processer det som hänt under dagen och känslor dyker upp som du instinktivt vet att du kan trycka undan med sötsaker/”kvällsmys”
  • Kvällen, soffan och tv’n är förknippat med “kvällsmys”
  • Singel och själv/ensam i kvällssoffan? då kanske sötsuget och kvällsätande är din kompis, ditt sällskap så du inte behöver/vill ha någon annan där?

Om du inte vill äta på det, så gäller det att bejaka och arbeta aktivt med de känslor och vanor som finns där och driver ditt sug. Behöver du prata med någon för att lista ut vad du kan göra?

Om du står akut och känner du behöver göra något åt sötsuget, så finns här några tips:

Om du upplever sötsug så är det bra att förstå vart ifrån det kommer, för det är så du kommer veta hur du blir av med det (om du skulle vilja det). Generellt kan det komma av två anledningar och här läser du lite om båda

  1. Blodsockret åker berg-och-dal-bana:

Om det var länge sedan du åt, eller om du äter mycket sötsaker, pasta, bröd, bullar, pizza och annat processat mat så kan du få sötsug av ett svajigt/lågt blodsocker. I så fall behöver du stabilisera blodsockret vilket du gör långsiktigt med lågkolhydratskost. Det kan vara kosthållningar som LCHF, Keto, carnivore, m.m. Där fokuserar du på just stabilisering av blodsockret.

Om du letar efter konkreta guidelines så finns det en uppsjö av kokböcker. Vi rekommenderar Bitten jonssons sockerfria kokboken, Anna Hallen Buitenhuis LCHF kokböcker och även denna kokbok utan socker, utan gluten – och utan desserter

2. Känslorna åker berg-och-dal-bana:

Kanske du känsloäter och får sötsug som respons på (jobbiga)känslor för att du genom lång tid har lärt dig att du med maten kan mota bort oönskade känslor. Äter du för att du är uttråkat? stressat? höga krav på dig själv? glad? ledsen? Då är bästa medlet att bemöta känslan – så behöver du inte äta på den. Svårt – ja, men det finns ingen genväg tyvärr.

Om du känner igen dig i att suget kommer från känslor, så finns det sätt att jobba med det. Terapier som KBT och ACT kan vara lämpliga alternativ – men räcker erfarenhetsmässigt INTE om du har ett sockerberoende. Då behövs behandling för just sockerberoende. Detta sker i dagsläget enbart privat och du kan kolla upp aktörer som tex LevaSockerfri eller Sockerskolan. Det finns även 12 stegs grupper som OA och FAA där fokus ligger på överätning (OA) och socker/matberoende(FAA)

Om du vill lägga om kosten så blir första fundering för dig – vad betyder orden att sluta äta socker för just dig?

1. Menar du med sockerr att sluta med fredagsmys, att ta bort synligt socker som godis, kakor och bullar?

2. eller menar du sockersanera rejält och plocka bort stärkelse och fruktsocker också? (pasta, bröd, ris, potatis, frukt)

3. Funderar du på LCHF, Keto, Carnivore?

4. Att minimera kolhydrater – kanske att helt nolla och därmed också sanera bort alla grönsaker?

Beroende på vart du landar, så är det helt olika svar. Ett steg på vägen kan vara att läsa/lyssna på boken – lär dig leva sockerfri

Om du upplever sötsug och vill minska det, så är det bra att förstå vart ifrån det kommer. Det är så du kommer veta hur du blir av med det (om du skulle vilja det). Generellt kan det komma av två anledningar och här läser du lite om båda

  1. Blodsockret åker berg-och-dal-bana:

Om det var länge sedan du åt, eller om du äter mycket sötsaker, pasta, bröd, bullar, pizza och annat processat mat så kan du få sötsug av ett svajigt/lågt blodsocker. I så fall behöver du stabilisera blodsockret vilket du gör långsiktigt med lågkolhydratskost. Det kan vara kosthållningar som LCHF, Keto, carnivore, m.m. Där fokuserar du på just stabilisering av blodsockret.

Om du letar efter konkreta guidelines så finns det en uppsjö av kokböcker. Vi rekommenderar Bitten jonssons sockerfria kokboken, Anna Hallen Buitenhuis LCHF kokböcker och även denna kokbok utan socker, utan gluten – och utan desserter

2. Känslorna åker berg-och-dal-bana:

Kanske du känsloäter och får sötsug som respons på (jobbiga)känslor för att du genom lång tid har lärt dig att du med maten kan mota bort oönskade känslor. Äter du för att du är uttråkat? stressat? höga krav på dig själv? glad? ledsen? Då är bästa medlet att bemöta känslan – så behöver du inte äta på den. Svårt – ja, men det finns ingen genväg tyvärr.

Om du känner igen dig i att suget kommer från känslor, så finns det sätt att jobba med det. Terapier som KBT och ACT kan vara lämpliga alternativ – men räcker erfarenhetsmässigt INTE om du har ett sockerberoende. Då behövs behandling för just sockerberoende. Detta sker i dagsläget enbart privat och du kan kolla upp aktörer som tex LevaSockerfri eller Sockerskolan. Det finns även 12 stegs grupper som OA och FAA där fokus ligger på överätning (OA) och socker/matberoende(FAA)

Akut sockersug:

Om du står akut och känner du behöver göra något åt sötsuget, så finns här några tips:

Många hävder att mat inte kan skapa beroende – argumentet är att mat är ett av våra basala behov för överlevnad och att vi inte kan leva utan – Och näring behöver vi det är klart – men sockret är också något av det mest näringsfattiga som finns. Det ger snabb energi men stressar vårt system om vi får för mycket för snabbt.

Vissa hävder också att socker inte är beroendeframkallande som alkohol och narkotiska preparat. Ett argument där, är att det sägs att man inte får abstinens när man avstår – vilket alkohol och narkotikamissbruk gör när det väl kommit så långt att det skapat fysiskt beroende.

Nedan hittar du en lista på abstinensbesvär som kan uppstå om du har varit högkonsument av socker och mjölmat över en längre tid – vi har lånat den från den främsta inom sockerberoende i Sverige – Bitten Jonsson, som har mer än 25 års erfarenhet av att arbete med matrelaterat beroende.

Detta är inte rolig läsning – och alla får såklart inte allt, men kan vara nyttigt att veta så du förstår varför du mår skit när du avstår.

Vet också att värsta FYSISKA abstinensen är över på ca 3-4 dagar och att dag 3-4 typiskt är värst.

Det svåra är inte att sluta – det är att inte börja igen, och här förstår du varför

  • Skakningar 
  • Ångest ( panikångestattacker ) 
  • Nervositet 
  • Vaknar på natten med craving, (upp o äter ibland?) 
  • Hjärtklappning, snabb hjärtrytm, takycardi 
  • Svettningar 
  • Vallningar, värmevåg 
  • Blekhet 
  • Kyla, fryser, kallsvettas 
  • Vidgade pupiller ( mydriasis) 
  • Domningar, stickningar ( parasthaesia ) 
  • Stark hunger, cravings 
  • Mullrande/gurglande ljud från magen 
  • Illamående/kräkningar/magbesvär 
  • Huvudvärk 
  • Dimhjärna, oförmåga att tänka klart 
  • Försämrat omdöme 
  • Oro, missnöje med livet 
  • Depression 
  • Gråtmild 
  • Dagdrömmer 
  • Negativitet 
  • Irritabilitet 
  • Raseriutbrott 
  • Aggressivitet, ilska 
  • Personlighetsförändringar 
  • Vanföreställningar 
  • Paranoia 
  • Koordinationssvårigheter ( misstas ibland för berusning) 
  • Förlamningskänsla 
  • Svaghetskänsla i höger eller vänster sida av kroppen 
  • Myrkrypningar 
  • Koma 
  • Förvirring 
  • Yrsel 
  • Svimningsanfall 
  • Minnesluckor 
  • Stirrande glasartat utseende 
  • Dubbelseende 
  • Talsvårigheter, sluddrigt tal 
  • Kort snabb andning. (Flera av ovanstående symtom påminner om berusning av alkohol som uppkommer pga dålig energitillförsel till hjärnan) 
  • Trötthet 
  • Kraftlöshet 
  • Muskelsvaghet 
  • Slöhet 
  • Dimsyn

Detta är också en anledning att många säger – jag försökte plocka bort xxx, men kroppen mådde dåligt av det så jag insåg jag nog behövde det. Lite som att säga att rökning är något vi behöver för att man mår skit av att sluta med det också….

När du väl tagit beslutet – så gäller det att också hitta faktorerna som faktiskt motiverar dig (klicka på länk för youtubeklipp) att stanna borta, som gör att du orkar ta dig igenom abstinensen och ut på andra sidan som första del i att bli fri.

Och känner du att du behöver stöd och hjälp på vägen så kan du alltid kontakta en specialist på sockerberoende för punktvis eller mer strukturerad hjälp att hantera beroendet. Här kan du boka akuttid (30 minuters kostnadsfritt samtal)

Varukorg