Adventskalender, Rödbetssallad

posted in: Uncategorized | 2

Får många är även rödbetssalladen en av de där traditionella måsten som kan ställa till det. Gott men på tok med allt för mycket socker i de traditionella recepten.

Här kommer ett förslag som borde vara mer vänligt mot en sockerkänslig kropp och hjärna. Och vet du med dig själv att rödbetor inte funkar för att du trigger på det, så hoppar du ganska enkelt över denna luckan.

  • 300g skalade rödbetor
  • 1 msk salt
  • 2 dl majonäs
  • 1 tsk senap, gärna kung markattas Dijon
  • Smaka av med salt och peppar
  1. Börja med att koka de skalade rödbetor i 20 – 30 minuter i saltat vatten, testa med sticka om de är mjuka helt igenom. De ska vara genomkokta.
  2. Ta av och låt dem rinna av och svalna
  3. Blanda majonäs och senap
  4. Hacka de kalla rödbetor i lagom önskvärda bitar för ditt tycke
  5. Blanda ihop och smaka av med salt och peppar

Smaklig måltid

close

2 Responses

  1. Kia

    Ett alternativ till färska rödbetor är syrade. Då har bakterierna ätit upp en stor del av kolhydraterna i rödbetan. Till jul gör jag alltid en sådan rödbetssallad på ungefär samma recept som ni har. Glad sockerfri jul! Styrkekramar 💪❤ Kia V., sockerberoende

    • Charlotte Schön

      Det låter som ett bra alternativ som passar sockerkänsliga. Tack för tipset och god jul 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.