Är du din egen bästa vän?

Få saker förmår att ställa till det så helt och totalt som när du är hård mot dig själv, klankar ner på dig själv och kanske rent av straffar dig själv när nu inte lyckas leva upp till din egna höga standard.

Att bryta mönstret och vända på det på egen hand kan vara svårt


Hur skulle det bli om du i stället är medkännande med dig själv. Behandlar dig själv som du behandlar din bästa vän, medkännande utan att straffa eller skamma dig själv?

Det är ofta här vi sätter krokben för oss själva. Att vi intalar oss att vi inte duger, inte kan, inte är värda att må bra. Vi talar till oss själva och bedömer oss själva utifrån en skala som är mycket hårdare än den vi hanterar våra medmänniskor med.

För att bli fri behöver du se dig själv som värdig. Värdig ett bra liv, Värdig att ha hälsa, Värdig att må bra. Du behöver krama om dig själv och känna att du duger som du är.

Testa att blunda och fokusera på något du åstadkommit idag. Vad är du tacksam för på denna dag?

Skriv gärna en lista som fokuserar på det du lyckas med i stället för att fokusera på de saker du inte hann med eller som inte blev precist som du tänkt dig. Det hjälper till att skapa en tillfredställelse och nöjdhet som hjälper dig att hålla dig fri från sug så du slipper äta på negativa känslor.

Att få verktyg att fokusera på det som funkar är bara ett av många på vår 10 veckors online kurs – ACT bli din egen bästa vän.

Där tar vi med utgångspunkt i ACT tekniken – Acceptance and Commitment Therapy fokus på verktyg och tekniker som du kan använda i vardagen för att tillägna dig större självmedkänsla och får större tillit till dig själv och dina egna förmågor.

De rädslar du flyr ifrån kommer sätta dina gränser. Dags att bryta sig loss?

close

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Varukorg