NYFIKEN?

Är du fast i mat-träsket och har jojobantning som en del av din livsstil? Ser du idag viktnedgång som ditt slutliga, nödvändiga mål?
Låt oss hjälpa dig att lyfta blicken och lösa problemet en gång för alla.

Här får du lite tydligare förklaringar och illustrationer 🙂

Hotivation: Är allt det du inte vill! Du vill inte ha den vikten du har, du vill inte vara trött, du vill inte ha ont – ja du kan säkert fylla i med en massa här.

Utmaningen med dessa är att de är ganska digitala, 0 eller 1 – av eller på. Och trycket från det du inte vill försvinner när du gått ner de kilo du bestämt (eller så kanske du gett upp på vägen dit), när tröttheten och värken har försvunnit, eller vad det nu är du vill bort ifrån.

Är hotivationen nära på att vara 100% av din drivkraft till förändring? Är det alltid en massa annat som kommer emellan och hindrar dig i att nå dina uppsatta viktmål. Någon annans fel? Är det därför du går upp dina kilon igen så fort du nått ditt mål?

Verktygslådan: Är dina verktyg du jobbar med fokuserade på maten? Ett schema, matplan eller diet du ska äta under en tid för att nå din målvikt eller försöka kontrollera sug och dina spinnande tankar kring maten ?

– Misströsta inte – i så fall står det en verktygslåda med stora resurser att dyka ner i, och med fler verktyg du kanske inte ens i din vildaste fantasi hade kunna tänka dig vara användbara för ett liv i frihet. Där du står just nu fyller maten kanske hela din tankeverksamhet och det kan vara svårt att tänka sig att det finns fler parametrar att jobba med. Vi lovar – det gör det.

Till en början har du kanske enbart några få verktyg i lådan, men med aktivt arbete så kan du fylla på denna så du får nya möjligheter att ta dig dit du egentligen vill…som sällan är raka motsatsen till allt det du inte vill.

Långsiktigt mål: Denna är luddig och inte alls lika digital som din hotivation. Dina långsiktiga mål kan våra svåra att greppa – för de ligger kanske så långt ute i framtiden att du inte kopplar det du gör just idag till frågan om det tar dig dit. Att dö frisk? Att se dina barn/barnbarn växa upp? Att ha ork att leva livet du drömmar om att leva? Utan något att sträva mot blir det svårt att ta sig ut ur jojoträsket. Hotet från det du inte vill tar slut någonstans på vägen och så finns det inget som hjälper dig vidare, därför behöver du även långsiktiga mål, din motivation.

Misströsta inte. Även det mest ogreppbara blir lättare att jobba mot med rätt verktyg i verktygslådan. Fokus på maten är en så oändligt liten del av allt det du kan ta till.

Vilja att göra : Drivkraften du har multiplicerar du sedan med VILJAN ATT GÖRA. Oavsett om du har drivkraften uppe på 100% så händer det absolut ingenting om viljan att göra närmar sig noll.

Vad ger dig viljan att agera? Det kan ju faktiskt till en början vara hotivationen som del av din drivkraft. Utan probleminsikt kan det vara svårt att ha en fortsatt vilja att agera. Om du jojobantat mesta delen av ditt liv och din fokus är viktnedgång, så kan det vara värt att lyfta blicken och fundera på om du sitter i den sitsen du gör för att du faktiskt har ett socker- eller annat livsmedels beroende (att tappa kontrollen kring kakor, bullar, mackor och pasta är tex inte heller ovanligt).

Här hjälper UNCOPE som screening och SUGAR som diagnosverktyg fantastiskt bra till att sätta insikten. Att läsa Bitten Jonssons bok Sockerbomben i din hjärna 3.0 är också en bra wake-up call.

Utan probleminsikt så är viljan att agera på riktigt tyvärr inte särskild stor. Då blir det lätt att landa i att göra som du alltid gjort och få det resultatet du alltid fått.

I BÖRJAN så kanske hotivationen står för hela 95% av drivkraften och du har ett långsiktigt mål på 0 – du gör det för att du känner att du MÅSTE. Din verktygslåda har fokus på maten och levererar i detta exempel då 5% av din totala drivkraft.

Drivkraft i början = 95% hotivation + 5% verktyg (fokus maten) + 0% långsiktigt mål

När du jobbat 3 mdr i processen med stöd av oss här på LevaSockerfri, så kan drivkraften tex. se ut så här:

Drivkraft efter 3 mån i behandling = 25% hotivation + 30% verktyg + 45% långsiktigt mål

och när du känner dig trygg i din vidare väg framåt, så kan det se ut så här:

När du kan vandra din väg på egen hand = 5% hotivation + 70% verktyg + 25% långsiktigt mål

Dina långsiktiga lösningar till ett friskare liv hittar du alltid i verktygen, som hjälper dig att både se hotivation och långsiktigt mål samt ger dig olika sätt att jobba med de utmaningar du möter på vägen. Du plockar in och jobbar med de verktyg som fungerar för dig.

Oavsett vad du samlar på dig här – så är det dock en sak som är viktigare än allt annat – din vilja att göra. Utan den så hjälper inte alla världens verktyg.

OM du känner att detta kan vara något för dig, så är en bra början att börja jobba med självhjälpsboken vid sockerberoende – Lär dig leva sockerfri. Du gör det tillsammans med arbetsboken som du laddar ner gratis här ifrån hemsidan. Här ligger fokus en liten del på att befästa insikterna och till en stor del att du får en överblick över lösningsdomänerna som finns och börjar jobba med just de lösningar som är relevanta för dig – att nå dit du VILL.

Nyfiken på vad alla dessa verktyg och lösningar kan vara?

Titta då här för idéer till de olika områden du får insikter till att jobba med:

I gemenskapen inom LevaSockerfri har vi fler olika terapeuter som kan hjälpa till och bidra med relevanta verktyg inom områden där DU ser att du behöver jobba lite extra, oavsett om det är med känsloarbete, rörelse, mentala faktorer, eller på den fysiska nivån kring hälsa och maten.

En behandlingsplan öppnar upp för möjligheten att skräddarsy en flexibel lösning som anpassar sig efter vad du behöver på vägen. Det kanske börjar med dina funderingar och krav kring vikten, men vi kan lova att resan du ger dig ut på med oss kommer handla om så mycket mer.

Nu är inlägget här vid sitt slut – Hur landar detta hos dig?

Om du känner behov att prata så bokar du en tid för 30 minuters samtal – knappen finner du högst upp i inlägget.

Vill du läsa mer om olika vägar till frihet här med oss, så kollar du här

close