Hitta dina friskfaktorer bort från sockerberoendet

I vår adventskalender-serie om den självläkande människan så finns denna med som en faktor till att bli fri från sitt sockerberoende på egen hand “Ser du till att göra saker nu som du vet är oförenliga med upprätthållandet av beroendet?

Denna är av högsta vikt för att inte trilla tillbaka i gamla mönster och vanor. Till exempel ser vi förvånansvärt ofta hur våra klienter står och bakar till barn och kalas utan att för den delen äta själva. Detta kan hänga ihop med ett medberoende men är också ett sätt att inte stänga dörren till drogen. Varför bjuda andra på sånt du inte själv vill äta? Visst kan andra äta socker bara för att du inte kan, men måste det vara du som förser dem med det? Vi förespråkar att du helt enkelt låter din familj äta vad de vill men får fixa själva om de vill ha. Och ska det vara socker på barnkalas så finns det att köpa alt kan man fokusera på roliga skattjakter eller något annat än sötsaker istället.

Mitt sätt (Frida) är fantastiskt! Jag pratar med klienter dagligen vilket innebär att de är ett fantastiskt steget för mig att inte ta återfall. Hur ska jag kunna guida dem och man själv sitter och äter chokladpraliner? Funkar ju inte alls. Ett enkelt sätt för dig om du också vill hjälpa andra är att göra 12-stegsprogrammet i tex OA, FAA, AA, NA, Al-Anon (spelar ingen roll vart) och sen sponsra nya. En fantastisk resa i personlig utveckling som alla borde jag, med eller utan beroende.

Så hitta gärna sätt som för dig är oförenliga med att äta skräp.

Låt oss titta på dina friskfaktorer för att komma dit. Vad får dig att må riktigt bra i livet? Ofta har våra klienter väldigt svårt att svara på detta, tyvärr. Därför brukar vi sätta oss och göra en serotonin- och Dopamin-lista, för att göra det tydligare. Dopamin-lista betyder det som ger dig kicken i livet och pirret i magen. Exempelvis:

  • Skidåkning
  • Träffa andra människor
  • Lära dig nya saker
  • Möblera om hemma
  • Eller vad som nu får dig att känna en kick

På Serotonin-listan hamnar sånt som du blir lugn och avslappnad av. Det är väldigt olika för olika människor och generellt bör inte TV-tittande finnas på denna lista även om du kanske upplever att du slappar. Men här mår din hjärna bäst när den får vila. Det kan exempelvis vara:

  • Lugna promenader
  • Mys med husdjur
  • Meditation, yoga och mindfulness
  • Massage eller annan beröring som du uppskattar
  • Att mysa ner dig i soffan med en god bok

Ja, listorna kan göras långa men det intressanta är vad DU sätter på dem. Det är värt att sätta sig ner och fundera på dessa så har du massor av friskfaktorer att jobba med. Dessutom blir det en aktivitet att göra istället för att äta när du behöver distraktion.

Så sätt dig ner och gör dina listor, så ligger du steget före suget 🙂

Om du vill läsa fler av våra luckor i denna adventskalender så kan du kolla här

close

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Varukorg