Viktigast av allt, självmedkänslan

Så nu har vi kommit till den tionde friskfaktor som definierar dina möjligheter och förmåga att blir frisk från ditt sockerberoende, så du kan bli FRI på riktigt.

Denna är :


Är du medkännande med dig själv. Behandlar du dig själv som du behandlar din bästa vän, medkännande utan att straffa eller skamma dig själv?

Detta är den sista men absolut inte den minsta. Snarare tvärtom. Det är ofta här vi sätter krokben för oss själva. Att vi intalar oss att vi inte duger, inte kan, inte är värda att må bra. Vi talar till oss själva och bedömer oss själva utifrån en skala som är mycket hårdare än den vi hanterar våra medmänniskor med.

För att bli fri behöver du se dig själv som värdig. Värdig ett bra liv, Värdig att ha hälsa, Värdig att må bra. Du behöver krama om dig själv och känna att du duger som du är.

Testa att blunda och fokusera på något du åstadkommit idag. Vad är du tacksam för på denna dag?

Skriv gärna en lista som fokuserar på det du lyckas med i stället för att fokusera på de saker du inte hann med eller som inte blev precist som du tänkt dig. Det hjälper till att skapa en tillfredställelse och nöjdhet som hjälper dig att hålla dig fri från sug så du slipper äta på negativa känslor.

Om du ärligt kan säga att du är medkännande med dig själv och bygger upp i stället för att bryta ner, då kan du också boka av denna friskfaktor nummer 10 som något som jobbar för dig i stället för emot dig.

Sätt dig nu – hur många har du nu fått totalt? Ju närmare du är alla 10, desto större är chansen att du håller dig fri och undan röda hunds insmickrande röst. Ju färre du har på plats desto större behov har du att söka hjälp. Ensam är inte stark.

  1. Har du insikt till ditt problem. VET du och förstår du att du har ett problem kring maten, och var i problemet består?
  2. Har du motivation – saker/känslor som kickar högre än drogen så du inte uppfattar det som att du försakar något genom att leva ett liv utan drogen?
  3. Är detta din D-day – dagen du kom till insikt och bestämde dig en gång för alla? Känns det långt in i märgen – att NU RÄCKER DET? Om det redan hänt – Kan du kanske se tillbaka och hitta den dagen och se tiden före och tiden efter?
  4. Stödjer dina närmsta dig och tror på att du med deras stöd kan förändra?
  5. Har du möjlighet att plocka bort skadliga element i din miljö och omgivning (situationer och människor)?
  6. Ser du till att ha yttre gränser som hindrar dig från drogandet?
  7. Har du hittat andra “lagom” utlopp i stället? Vad gör du i stället för att äta, som kan ge dig samma resultat?
  8. Bryter du dina ätmönster och har slutat försöka hitta ersättning för drogen genom ersättnings- och hittepåmat?
  9. Ser du till att göra saker nu som du vet är oförenliga med upprätthållandet av beroendet?

Tveka i så fall inte att kontakta oss. Hjälpen finns närmare än du tror och det finns många sätt att få den på, helt beroende på dina behov och förutsättningar.

Läs gärna här om våra olika behandlingsalternativ



GOD JUL önskar vi dig och hoppas du får några avkopplande dagar, som blir som du vill att de ska vara

close

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.