Vad har en påse gott o blandat, en portion pasta, 7-8 dl läsk/juice och ca 4.5 kilo ovanjordsgrönsaker gemensamt?

posted in: Funderingar, Kost, Livsstil | 1

Jo – De innehåller alla ungefär lika mycket kolhydrater !

Fundera då på hur snabbt du tuggar i dig detta och hur mycket sockerduschen påverkar ditt blodsocker !

Godiset -10 minuter ?

Pastan – 10 minuter (eller kanske på 5 beroende på såsen) ?

Juice/läsk – 20 -30 min kanske ?

Grönsakerna – mera än en vecka ?

Då får man lite perspektiv !

Fundera även på detta – Hur mycket riktig näring (och inte bara snabb energi/blodsockerhöjande/fettinlagrande) – Alltså riktig NÄRING finns det i dessa livsmedel ?

Godiset = inget

Läsken = inget

Pastan = lite grann (men gluten hämmer i sin tur näringsupptaget i tarmen…)

Grönsaker = MASSOR (vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytonutrienter, flavonoider….)

Då kanske du tänker – ja ja men pasta är faktisk inte ren socker det är stärkelse och det tar längre tid om att tas upp i kroppen än godis.

Kanske det, men inte mycket. Stärkelse är faktisk glukosmolekyler sammansatta till långa strängar. Ju lösare de är sammansatta – desto snabbare bryts det ner till glukos för upptag. Om vi då återvänder till pastan eller bröd (inte bara vitt) då ger jag dig en liten utmaning att testa.

Ta en munfull pasta eller bröd och tugga den lite utan att svälja (drick inget till). Notera smaken och spotta sedan ut och sätt åt sidan i 10 minuter.

Nu blir det lite äckligt men gör det ändå – Efter 10 min tar du geggan i munnen igen. Notera smaken ! Nu är det mycket sötare. Sötman kommer ifrån att ditt saliv påbörjar nedbrytningen av stärkelsen till glukos redan i munnen.

Jag vill hävda att om du äter en portion pasta så kan du lika väl sätta i dig en påse godis – för när det gäller sockret så är det snudd på samma sak

Vad väljer du att äta ? Tomma kalorier som ger snabb energi med minimalt med näring som får ditt blodsocker åka berg-och-dal-bana eller näringstäta grönsaker i alla färger och formar som ger näring till din kropp och alla processer och system den ska hålla igång och reparera ?

Så hur ser en balanserat kost ut ?

Se till att äta 3 målticer per dag – Frukost, Lunch och Middag

Vaje dag ska du se till att få i dig

500g grönsaker i alla färger/rotfrukter (bara ovanjordsgrönsaker om du söker viktminskning)

Animalier baserat på formeln : din kroppsvikt i kilo x 5 = mängden animalier (ex 80 kilo kroppsvikt ska äta 80 x 5 = 450g Fisk, skaldjur, ägg, fågel,vilt, kött)

Tillsatt fett (olivolja, kokosolja,smör) för mättnad – om du ser till att äta det naturliga fettet på animalierna behövs oftast inte mycket tillsatt fett – så tänk 1msk – 1 dl per måltid som dressing på salladen eller sås till animalierna, allt beroende på måltidens sammansättning.

Håller du dig till detta behöver du inte räkna en massa annat

som enkel handregel kan du tänka så här –

Varje vecka ska du äta minst 10 olika sorters grönsaker/örter, 10 olika proteinkällor (då kan du tänka som så att varje djurart, äggsort och olika inälvor är olika källor) och låta fetterna vara bra såsom olivolja, kokosolja och smör. Använd mejeri (både flytande och ost) som lyxmat om du fixar äta det

Använd till det massor örter och kryddor och salta med supersalt och du har hittat en balanserat och näringstät kost som ger dig det din kropp behöver för att fungera normalt. Om du börjar med detta och vet om att du har vissa problem eller brister i kroppen, så kan du lägga till tillskott för att balansera detta.

Och-  Om du medicinerar – fortsätt med det, men känn efter – du kanske kan behöva minska dos efterhand 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.