Bör man boosta sitt immunförsvar?

posted in: Livsstil, Uncategorized | 0

Ja, vad kan vi göra i dessa tider. Det är väldigt lätt att känna rädsla och vanmakt, och det skapar dessvärre en salig oreda i kroppen. Rädsla skapar adrenalin-påslag, och det blir ett onödigt jobb för levern att ta hand om. Nu när den behöver vara stark till annat. Så försök ta det lugnt och lev ditt liv som vanligt men förstås enligt de direktiv vi fått av Folkhälsomyndigheten. Det är nog ingen som gått miste om dem.

Så boosta ditt immunförsvar främst genom att hitta din känsla av trygghet i allt detta. Men kan vi egentligen boosta vårt immunförsvar med yttre stimuli?

Vi ser att det skrivs vilt i media om detta nu. Och att boosta sitt immunförsvar handlar inte om att bota sjukdom osv, det handlar om att hjälpa kroppen att vara stark och stå emot så att vi inte faller lika hårt. Detta gäller under alla omständigheter, inte bara nu när det är så påtagligt. Sjukdomar har vi ju varje år, det blir bara inte lika smittsamt och uppmärksammat som nu. Och samma gäller för varje år, det är bra att boosta sitt immunförsvar. Ett sätt att göra det är givetvis att äta en kost som kroppen kan bygga något vettigt av (få saker byggs av pommes och läsk om man säger så).

Grönsaker och frukt innehåller mycket näring, vitaminer, mineraler, antioxidanter mm. Dessa är kända för att förbättra immunförsvaret. Det är en djungel, och det kan du googla dig till för det är ingen rocket-science men nedan får du lite tips om hur du får i dig de effektivaste på naturlig väg:

C-vitamin Är en antioxidant som är stärkande för immunförsvaret. Det vet nog de flesta. Förr blev man sjuk av skörbjugg eftersom det ofta var brist på frukt i vår del av världen. Finns naturligt i frukt & bär (svarta vinbär, jordgubbar, kiwi, apelsin, nypon), grönsaker (grön paprika, broccoli, vitkål, blomkål)

D-vitamin Denna får du bäst genom att se till att komma ut i solen varje dag. Behöver inte vara länge men 5-10 minuter i alla fall. Finns naturligt i fet fisk, ägg, kött och ost.

E-vitamin Är en skyddande och kraftfull antioxidant. Finns främst i oljor, frön, nötter, mandlar, avokado, spenat, vetegroddar, frukt och grönsaker.

Zink Påverkar vårt immunförsvar men är även viktig vid sårläkning. Finns naturligt i ostron, lever, pumpakärnor, vetegroddar, kött, fisk, fågel, ost, nötter, mjölk

Selen Även denna mineral kan vara intressant för att boosta vårt immunförsvar. Den har nämligen en uppgift för våra antioxidanter och brist på denna gör att fria radikaler ökar i kroppen. Om du äter 3-4 paranötter om dagen så är du hemma. Finns också i andra nötter, skaldjur, fisk, kött och fågel.

Så att äta bra är förstås en förutsättning för vårt immunförsvar. Om man vill kan man givetvis boosta genom att äta tillskott. Vi rekommenderar inte att äta tillskott bara därför att, om man inte vet att man har en brist men i dessa tider kan det vara idé att göra det, särskilt om du vet med dig att ditt immunförsvar inte är det bästa. Detta är tydligt att folk vet en del om, för C-vitamin är slut hos alla våra leverantörer. Men vi tar lite på lager och säljer det vi har till de som tycker att de behöver.

Holistic har även kommit med en ny spännande produkt som heter Anti-V som är ett kosttillskott som innehåller humussyra – en naturlig syra som finns i markens humuslager. Denna sägs spela roll i bekämpningen av Virus men det är inget vi vågar uttala oss om. Du får googla den informationen om du är intresserad, vi har tagit hem några stycken till de som vill testa.

Vi har bra kosttillskott av god kvalitet i webshopen, de vi rekommenderar helt enkelt. Du kan läsa mer här

Hoppas vi med denna text förmedlat varför det är bra att boosta immunförsvaret samt att det inte handlar om att bota något, som mediadrevet handlar om just nu.

Ta väl hand om er och er omgivning <3 Och glöm inte att skratta mitt i eländet, det stärker kroppen på andra sätt 🙂

close

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.