Grönsaksbiffer med halloumi

De flesta av oss behöver öka på med grönsaker och få bra varians i vilka vi äter. Då jag är väldigt förtjust i att steka grönsaksplättar att ha till frukost och nödmat under veckan är det skönt att hitta på lite olika varianter så det inte blir samma vecka ut och vecka in.

Favoriten har hittills varit zucchiniplättarna, men denna här kommer in som stark tvåa.

Basingredienser till ca 15 – 20 plätter är:

  • 150g grovt riven halloumi
  • 500g grovt rivna grönsaker (blomkål, zucchini eller morot tex)
  • 5 salladslök, tunt skivade både vitt och grönt
  • En kruka färsk koriander, grovhackad
  • 6 ägg
  • 1 tsk av Annas Supersalt
  • 1 msk fiberhusk

Såhär gör du

  1. Lägg riven halloumi, rivna grönsaker, salladslök och koriander i en skål och blanda ihop
  2. Salta och blanda runt
  3. knäcka i äggen och rör runt
  4. Strö fiberhusk i och blanda runt. Låt stå några minuter. Om smeten tjocknat litegrann är den redo att klicka ut i biffar. annars blandar du i lite mer fiberhusk och låt stå några minuter till.
  5. Klicka ut smör på stekpanna och hetta upp på medelvärme.
  6. När smöret har smält klickar du ut biffar och plattar till ca 1 cm tjocklek. Låt steka några minuter så biffarna håller ihop.
  7. Vänd på biffarna och sänk värmen till knappt medelvärme och låt biffarna steka klara på den sidan (5 minuter). vänd evt och låt biffarna steka en extra stund på första sidan.
  8. Servera som frukost, lunch eller middag med sallad (tex ruccola och tomat) eller med andra valfria färska grönsaker och därtill en smaksatt majonäs, då har du en näringsrik och mättande måltid med både protein, vegetabilier och fett.
close

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.