Tips om potatis och reflektion kring kost vid IBS och/eller sockerberoende

Frida och Jag reser gärna runt och berätter om våra olika resor till bättre hälsa – Frida om hur hon tillnyktrade som sockerråtta och jag om min resa med IBS. Och just kosten är en gemensam bas som ställer till jämförbara besvär både för sockerberoende och IBSare eftersom vi inte “bara” kan följa generella kostråd. Jag inser att det finns många paralleller i vardagsstrul mellan att ha IBS och att vara sockerberoende.

Sockerberoende och IBSare har alla sina individuella triggers som antingen pajar magen eller sinnet (eller både). Sedan kan det vara helt olika livsmedel som ställer till det, men vi behöver alla förhålla oss till maten utifrån vad kroppen tål.

Triggers är något både IBS’are och sockerberoende måste förhålla sig till hela livet och vi måste äta varje dag för att få näring så kroppen och huvudet orkar med. Gemensamt för både är också att det är väldigt lätt att hamna i näringsbrist för att vi äter fel och/eller tarmen inte förmår att ta upp den näring som erbjuds. Många sockerberoende tampas också med IBS…dubbelt upp alltså

En av de livsmedeln som är luriga är potatisen- här har vi ett livsmedel som vi verkligen behöver tänka till på både 1 och 2 gångar.

Den är inte i topp vad gäller stärkelsesmängden, men nykokt blir den suuuupersnabbt till socker. Så som sockerberoende går potatis ofta av den anledningen helt bort.

IBS’are då? Beror på – vill jag säga. Tål du inte stärkelse så måste du vara försiktig med den och tål du inte solanin så får du nog plocka bort den helt.

Hur vet du om du reagerar på stärkelse eller solanin eller både ?

Enkelt – för överkänslighet mot stärkelse, testa att utesluta så mycket stärkelse som möjligt ur kosten dvs plocka bort alla sorter bröd (även på bovete, majsmjöl och annat) och skippa att äta potatis, pasta och ris. En bra handregel är att läsa på innehållsförteckningen och ju högre kolhydratmängd – desto mer stärkelse och socker finns det i det du håller i. Känner du att du mår bra redan efter en vecka, så har du nog hittat ditt problem

Överkänslig mot Solanin – här gäller det också att testa att plocka bort potatis – tillsammans med tomater, aubergine, paprika och chili. Reagerar du på stark mat så hamnar du möjligen här. Här gäller det att testa att hålla sig borta från dessa livsmedel några veckor – och om detta gjorde stor skillnad så har du hittat ditt problem här.

Om du inte har problem med solanin och skulle vilja äta potatis någon sällan gång rekommenderar jag att du INTE äter den nykokt.

Gör i stället såhär:

  • Koka små potatisar med skalet på (20 minuter)
  • Häll av vattnet och låt dem svalna helt och förvara gärna i kylen till dagen efter.
  • Ta nu ut potatisarna ur kylen och lägg på bakplåt med bakplåtspapper
  • Tryck till var och en av dem med en gaffel, så potatisen krossas, men inte så den går i flera bitar
  • Dryssa på riktligt med flingsalt eller supersalt
  • Ringla rikligt med olivolja över
  • in i ugnen på 225 grader i 30 – 40 minuter till de se fint rostade ut.
  • lägg upp i skål och servera direkt från ugnen

När den nykokta potatisen svalnar omvandlas en del av stärkelsen till det som kallas resistent stärkelse. Dvs våra egna enzymer förmår inte att göra något åt stärkelsen och lämnar den som föda till våra tarmbakterier i stället. Om du äter den kall får du därför i dig en bra portion resisten stärkelse i stället för något som blir till socker i kroppen. Om du sedan värmer upp den igen omvandlas ytterligare av potatisens stärkelse från sånt vi gör om till glukos till något våra tarmbakterier tar hand om eller ännu bättre – det bli fyllnadsmassa för tarmen och något den kan jobba med vidare.

Som sockerberoende – om du trigger bara på tanken om potatis så är det nog tyvärr något du måste avstå ifrån, men är det något du kan äta en sällan gång som lyxmat utan att få cravings flera dagar efteråt, så är detta ett bra sätt att tillaga den för att ta bort så mycket triggande som möjligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.