Fokus på hela rödbetan

posted in: Uncategorized | 0

Rödbetan är en rotfrukt som bjuder på mycket bra näringsmässigt.

Den är full av antioxidanter, flavonoider, metionin och hyaluronsyra, och dessutom är den också fiberrik.

Sockermässigt då? Stärkelsen i rotfrukten gör att den kommer upp i 12 g socker per 100 gram livsmedel, så det är kanske inte något att frossa i till både frukost lunch och middag alla dagar i veckan, men kan nog fungera ibland som delkomponent av en middag – OM du inte triggar på den

Det sägs att den gör mycket nytta genom att kunna:

  • Sänka högt blodtryck (men det kan du också göra med näsandning – glöm inte det)
  • Hjälpa lever, tarm och hud i avgiftningsprocessen
  • Ge bra mat till dina tarmbakterier
  • Hjälpa till att basa kroppen

Vi har odlat rödbeter i år och när jag såg så tydligt hur mycket av växten som hamnar ovan jord, funderade jag på vad man kan göra med den delen i stället för att bara kasta. Med tanke på hållbarhet så känns det synd att låta det gå till tippen. Döm om min förvåning när jag läste mig till att blasten är lite som Mangold och jättebra att använda i matlagning.

Med den kunskapen satte jag ihop en middag med fokus på att använda hela rödbetan och landade i att göra pesto på blasten och ugnsgratinera rödbetan med chevreost.

Peston använde jag sedan både till marinering av kyckling och att äta till betorna, kycklingen och lite grillade grönsaker. Mums kan jag säga.

RödbetbladsPesto: ca 4-5 dl färdigt

  • Blast från 5 nyskördade rödbetor
  • 200g fetaost
  • ½ kruka basilika
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • Salt och peppar
  • Olivolja

Gör såhär:

  1. Klipp bladen av rödbetorna och samla ihop dem. Nu ska de förvällas innan vi gör mer med dem.
  2. Häll vatten i botten på en stor gryta och låt det koka upp
  3. Låt samtidigt ca 1.5 liter vatten koka upp i vattenkokare eller mindre gryta.
  4. När vattnet kokar i båda grytorna, tar du den stora grytan av värmen, lägger alla rödbetsbladen i den stora grytan och häller det kokande vattnet från den mindre grytan/vattenkokare över. Ställ tillbaka på värmen och låt koka max en minut.
  5. Häll det kokande vattnet av och skölj bladen i kallt vatten tills de svalnat.
  6. Krama ut vattnet. Röd färg lämnar med vattnet, bli inte förvånat över det.
  7. Lägg nu de urkramade bladen över i en matberedare och lägg till de andra torra ingredienser.
  8. Mixa, salta och peppra och rör i olivolja till önskad konsistens. Vissa föredrar pesto nästan rinnig medans andra vill ha den hyfsat fast. Hur vill du ha den?

Peston kan du nu använda rakt av som tillbehör till din mat. Den håller sig i kylen ca en vecka.

Pestomarinerat kyckling

Om du vill göra kyckling som jag gjorde det den kvällen så tar du ganska enkelt peston och gnider runt kycklingbitarna. Jag använde här kycklinglårfilet.

Låt ligga en stund och marinera och lägg sedan på grillen.

Ugnsgratinerade rödbetor

Till ugnsgratinerade rödbetor tar du följande ingredienser

  • Dina 5 rödbetor som du använde blasten ifrån till peston
  • 200g chevreost
  • Olivolja att ringla över
  • Salt
  • evt. torrostade pinjenötter eller solrosfrön allt efter vad du tål

Gör såhär:

  1. Börja med att skölja rödbetorna och skära bort blast och rottråd
  2. Koka i 15 – 20 minuter i lättsaltat vatten (tid beroende på storlek på betorna) – de ska inte vara genomkokta och får gärna ha en hård kärna.
  3. Ta av och skölj under kallt vatten, nu är yttersta skalet lätt att plocka bort om det är en nyskördat primör. Annars får du skala med kniv.
  4. Sätt nu ugnen på ca 200g varmluft
  5. Dela varje rödbeta i 4 båtar och lägg i ugnsfast fat.
  6. Fördela chevreosten över
  7. Salta
  8. Ringla över olivolja
  9. Låt gratinera i ugnen ca 15 minuter
  10. fördela de torrostade frön/nötter över och servera

Om du ut över köttet har plats för grönsaker på grillen, så kan du med fördel lägga det till också, eller så fixar du fram en smarrig sallad – titta på recept för inspiration till sallader här

Smaklig måltid (och det är ingen öl på bilden) – i stället är det en olivolja direktimporterat från Kos förre sommaren som jag ringlade över min tallrik 🙂

close

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.