Vad innebär det att leva sockerfri ?

posted in: Funderingar, Livsstil | 0
leva sockerfri, sockerberoende

Rönen kring sockrets negativa påverkan på vår hälsa har väl inte undvikit någon. Detta har gjort att fler, för hälsans skull, försöker göra medvetna val i vardagen som innebär att plocka bort så mycket socker som var och en anser rimligt och förmår.

Detta är dock inget lätt jobb då sockret finns dolt i så mycket mat idag, vilket gör att vi ibland tror att vi gör bättre val än vi i verkligheten gör.

Här har vi grunden till Leva Sockerfri, som kunskapsbyggare och hjälp till bättre val i vardagen utifrån den enskildes förutsättningar och behov.

Att leva sockerfri handlar, enligt oss, inte om att vara taliban och kontrollfreak (om inte det är det som behövs till en början för att klara första akuta abstinensen). I stället handlar det om att med kunskap och motivation träffa de val i vardagen som var och en av oss mår bäst av. Detta är individuellt och lösningen för mig som individ är högst sannolikt inte det samma som just DIN lösning.

Att leva sockerfri handlar alltså om en individuell definition som grundas i aktiva medvetna val i vardagen som passar just DIG.

Låt oss ta några exempel:

Charlotte har IBS och har genom åren lärt sig att socker och stärkelse ställer till det fysiskt, med svullen mage, magkrampor och gaser som resultat. Hon undviker det hon inte tål i den mån det går och mår bra av det. Hon kan ibland, i vissa situationer, välja “att ta en för laget” och äta något hon helst undviker, väl medveten om vad konsekvenserna blir. Hon tar då smällen – tex en kväll med magont, och mår sedan bra dagen därpå och kan fortsätta livet som vanligt.

Frida vet sedan 6 år tillbaka att hon har ett sockerberoende som pågått under hela hennes liv. Hon har lärt sig den hårda vägen att för henne finns det inga bra undantag. Allt får konsekvens då suget kommer som brev på posten och påverkar henne mentalt med kidnappad hjärna fler dagar framåt. Om hon inte är medveten om det, så är det lätt att ramla och låta ett litet “slip” snabbt eskalera till ohämmat ätande.

Olika grund för oss skapar olika förutsättningar för vad som fungerar och inte. Basen och grundförutsättningarna är de samma för oss båda – Vi tål inte socker och stärkelse, men får olika konsekvenser.

När maten ställer till problem är maten också lösningen. lär dig tillfrisknad från mat/sockerberoende och/eller IBS

Strävar du efter bättre val i vardagen eller vill du leva sockerfri för att du ser och känner att du fått konsekvenser?

Vilka konsekvenser är det?

Hur hanterar du dina konsekvenser av detta idag? Fungerar det?

För vissa kan leva sockerfri innebära att man skippar det tydliga sockret genom att minska på sötsaker, glass och kakor och det kan räcka för att känna att ökad vikt eller andra krämpor försvinner. Här är initiativ som sockerchecken fantastiskt bra för upplysning och folkhälsa. Känner du att du står här – Grattis då kan du kalla dig en “normie”.

För andra behövs mer drastiska åtgärder. Det kan tex vara på grund specifik födoämnesöverkänslighet/intolerans, inflammationer, diabetes eller andra hälsomässiga orsaker. Detta kan göra att du behöver plocka bort vissa saker ur din kosthållning som kan det vara mycket mer och annat än det synliga sockret. Här behöver du lägga ett pussel, men en bra start är alltid att testa att plocka bort socker och stärkelse och känna vad det gör för skillnad.

Eller så kan det vara så att olika livsmedel skapar okontrollerbart sug. Ett sug som gör att du slutar agera medvetet, och fortsätter äta förbi den punkten där du egentligen skulle vilja sluta. Detta sista resulterar ofta i kontrollförlust, pendlande vikt som tvingar fram olika bantningskurer men även så långt som anorexi, hetsätning eller bulimi. Här kan du börja fundera på om du ägnar dig åt skadligt bruk genom att äta på känslor eller om du faktiskt på köpet har en belöningskänslig hjärna. Mer om hur du skiljer på dessa kan du läsa här: https://levasockerfri.se/ar-jag-sockerberoende/

Var du landar i detta säger också något om hur enkelt det är för dig att följa vanliga kostrekommendationer.

Livsmedelsverket utgår ifrån att allt blir bra om vi bara följer deras rekommendationer, och detsamma utgår många dietister ifrån. Dvs vi får rekommendationer, listor på vad vi ska äta som del av en hälsosam kost. Kanske även rekommendationer på vilka onödiga näringsfattiga alternativ som, givet att vi kan äta med måtta, kan intas som extra lyx (vissa kallar det även livskvalité – som om vi lever för att äta och inte tvärtom). Sedan lämnas vi att följa detta – ofta utan ytterligare hjälp än uppföljning genom att kolla på vågen. Ytterst sällan är det någon som frågar om vi faktiskt förmår att hålla oss till rekommendationerna och vad vi behöver för att komma dit.

I media kan vi även läsa att problemet inte är fel rekommendationer – att problemet är att vi inte följer dem.

Är du en “normie” som vi beskrev ovan så känner du kanske att du inte har några som helst problem med ätandet – Att du kan ta en chokladbit och glömma bort att det finns mer i skåpet? Och då har du kanske inte heller svårt att följa livsmedelsverkets rekommendationer och känna att du lever ett bra och hälsosamt liv baserat på det utan några större fysiska eller psykiska konsekvenser.

Något annat är det om du per automatik dyker in i skafferiet (eller pillerburken, träningen, jobbet….) när du upplever situationer eller känslor som du har svårt att hantera. Eller om du har en biokemi som gett dig en belöningstörstig hjärna. Då hjälper listor och rekommendationer föga – du äter ändå.

Ofta får vi då stämpeln att vi inte har någon karaktär. Att vi skulle må bra och gå ner i vikt, om vi bara gjorde som dietisten säger. Att det inte är fel på dietistens råd – men att problemet är att du “väljer” att inte följa dem. Som om det fria valet fortfarande fanns när känslorna eller cravingen tar över…

Känner du tex igen dig i något av följande; Att du, när du sitter för dig själv, gärna tömmar godispåsen eller chipspåsen om du väl har öppnat den; Att du äter lagom bland folk men tömmar glasspaketet för dig själv i köket när gästerna gått hem, eller att det är enklare att klä på småbarnen och köra 2 mil för att köpa din favorit, i stället för att ställa dig och laga mat?

Beroende på var du landar här, så kan de faktiska valen kring det du stoppar i munnen betyda helt olika slags förändringar, som att tex.

  • Äta medvetet och plocka bort allt som belönar för att slippa kidnappad hjärna och kontrollförlust som gör att alla planer spricker – Detta är lösningen för en mat/sockerberoende.
  • Äta medvetet och aktivt jobba med känslohantering på annat vis än genom ätande – Detta är lösningen för skadligt brukare
  • Äta medvetet och skippa mat som orsaker överkänsligheter/intolerans och eventuellt ta en för laget när det behövs (om inte det är med dödlig utgång) – detta är lösningen för en normie som inte tål viss mat där kroppen reagerar fysiskt.
  • Äta bra sockermedvetet till vardags och “synda” lite på fredagar eller lördagar – vilket ofta är lösningen för en trygg hälsosam “normie”

Är du normie, har skadligt bruk eller landar du evt i att du har ett socker/matberoende?

Var du landar vet bara du men om du är tveksam så finns det enkla sätt att undersöka vidare.

Testa tex med 6 enkla frågor med UNCOPE, eller boka en tid med Frida för att göra en SUGAR utredning. Genom att få bekräftat hur du står är det så mycket enklare att avgöra vad att leva sockerfri grundläggande innebär för just dig.

Att Leva sockerfri är basen – och när du väl landat i det beslutet, så är vägen öppen till, att med mer verktyg än maten på tallriken, faktiskt landa i – att leva FRI.

Som exempel på detta så innehåller vår bok som är bas för vår webbkurs över 14 veckor ett Kapitel/kurstillfälle, där vi pratar om vilken mat som kan fungera som bas. De andra 13 tillfällen handlar om många andra delar av våra liv och tankemönster som du kan behöva arbeta med för att verkligen kunna leva livet till din fulla potential.

Det viktiga i livet är inte vad du har på tallriken – det är vad du gör – hur du känner, tänker och agerar, hur du lever livet, mellan måltiderna.

close

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.